En lång vinter har passerat sedan hemkomsten från Västindienseglingen. Habibi har stått på land. Hela hösten fick hon stå själv i mörkret men framåt februari började vi borsta bort snön och ta tag i reparationer och underhåll. Det största jobbet har bestått i att byta axellager och axeltätning. De som följade bloggen vet att jag bekymrade mig en del för lagret under seglingen. Och det var verkligen slitet när vi kom hem och tätningen hade gått sönder. Nu är både tätning och lager bytt i vilket fall.
Själva jobbet gick förvånansvärt enkelt. På Fortissimon handlar det om att lyfta av rodret för att därefter kunna lossa propellern. Efter det måste axeln dras ur. Detta skapade för mig lite huvudbry. Förra ägaren hade satt på en Centaflex axelkoppling för att minska vibrationerna i skrovet något (det var det skäl han angav i vilket fall) och det var inte helt lätt att förstå hur den skulle plackas isär. Efter samtal med Centaflex så löst det sig dock ganska smidigt. För er som inte vet så är det tre-fyra bultar som sitter på baksidan av kopplingen (akterut) som ska lossas, sen plockar man bort gummittätningarna som sitter mellan bultarna. I de hållen som blottläggs dras sedan in bultar som dras växelvis. Kopplingen trycks då sakta isär och axeln kan lossas (när den ska sättas ihop igen behövs momentnyckel och råd från Centaflex om rätt moment, på den koppling jag har för min 25 mm axel var det 25Nm som gällde).
När axel är av sågade vi två skåror i det gamla lagret, drog in en skruvmejsel och slog ut kilen som bildats och sen kunde vi dra ut det gamla lagret och ett nytt kunde därefter monteras.
Annat som är gjort eller påbörjat är att seglen lämnats på lagning, båten har skurats invändigit och jag håller nu på att olja inredningen. En mantågsstötta ska bytas liksom vindinstrumentet och FM-radion m.m av småjobb. Sen börjar hon bli lik sitt gamla jag igen.
Ah men den här posten skulle ju handla om segling också… Det blir det nog i sommar med, men inga våldsamma äventyr. Vi kommer hålla oss i Östersjö. En tur till Gotland och Almedalen är planerad, sen blir det nog mest skärgårdssegling utöver det skulle jag tror, men vem vet vad som väntar…
-
Senaste inläggen
Arkiv
Meta
-
Blog: Habibi seglar Topics:
Nytt avgasrör i rostfritt tillverkat av samma Anders som fixade solcells ställningen skrev du inte om. Saknar även lite bilder Du skrev (som jag skrivit på papper från seglingen mellan Bermuda och Azorerna och så kommer det lite fler bilder så småning om också) //Hans
hmm vilken slarver du fått till son, jag får ta med den texten i bokversionen när den kommer på ålderns höst:)
Hej Fredrik!
Hoppas allt är väl med dig och båten.Jo jag har en undran? Skulle du ha lust att skriva ihop en kort resume om din resa som vi skulle kunna ta med i Fortissimobladet nr 97 som ska snart sättas det behöver som sagt inte vara så lång.Det skulle vara trevligt att ha med i detta nr om det går..Vad tror du? Själv har jag fått min nya maxifock på 25m2 ska försöka komma ut och pröva i morgon Söndag.för att se hur det fungerar.I dag var jag med Viking Plym på Runrikets Dag i TÄBY som är en kulturdag. Jag är nämligen också Vikingahöfding på Viking Plym som är en kopia av ett Vikingaskepp det är 101 når gammalt och gjort av August Plym till Os seglingarna i Sandhamn 1912 det världens äldsta seglande kopia av ett Vikingaskepp. Ha en skön helg. Göran FF12